Hager lanserar en publik laddbox med Plug and Charge och krokar arm med Monta för att ansluta laddboxen till Monta. Detta förenklar användning, prissättning, tillgänglighet och transaktioner för elbilsanvändare.
Nu lanserar Hager laddboxen Witty Share som identifierar det anslutna fordonet utan att ägaren behöver använda laddningskort. Detta förenklar transaktioner mellan laddboxen och betaloperatören vid publik laddning. Dessa laddboxar levereras med Montas programvara förkonfigurerad för att säkerställa en enkel och snabb onboarding-process med Monta-plattformen.
– Vi är glada över att samarbeta med Hager för att främja den gröna omställning i Sverige. Vårt samarbete förbättrar upplevelsen för elbilsförare och ägare av laddboxar genom Hagers nya hårdvara som drivs av Montas mjukvara, säger Marcus Enetjärn, Country Manager Sweden, Monta.
Hagers kunder kan använda Montas betalningssystem och ansluta sig till deras roamingnätverk med över 450 000 laddpunkter runt om i Europa. Det innebär att varje förare kan ladda hemma, på jobbet och på resande fot.
– Samarbetet med Monta gör oss till en starkare spelare på laddboxmarknaden. Och eftersom flera laddoperatör dessutom stödjer ISO 15118, även kallat Plug and Charge, betyder det att vår nya laddbox Witty Share är redo för framtidens e-mobilitet där detta är en global standard, säger Göran Petrusson som är produktchef på Hager.
Underlättar fordonsladdningen
Via Plug and Charge upprättas en dubbelriktad krypterad kommunikation mellan laddboxen på ena sidan och det anslutna fordonet på den andra. Tekniken gör så att laddboxen känner igen den anslutna bilen, dess användare och tillåter laddning av fordonet.
– Tack vare detta protokoll är identifiering med laddningskort inte längre nödvändig eftersom fordonsidentifiering är omedelbar, säger Göran.
Automatiserande laddningsstrategier
Plug and Charge möjliggör också automatiserade laddningsstrategier genom att distribuera en mängd energi, anpassad till behoven hos den anslutna bilen. Om exempelvis två bilar är anslutna till laddare: där den ena bilen är laddad till 80 procent och den andra till 20 procent, görs en prioritering. I detta fall kommer laddboxen automatiskt att justera laddningseffekten så att batteriet med 80 procent får mindre energi och prioritera överföringen av energi till det fordon som behöver det mest.
Relaterade länkar
Läs mer om witty share
Laddbox witty share | Hager